Beskrivelse
I pædagogisk praksis og opgaveskrivning.
Hvorfor skal jeg som pædagog eller pædagogstuderende vide noget om videnskabsteori, og hvad skal jeg bruge det til? Det korte svar er, at det bør du for at støtte dine refleksioner over, hvad viden er, blive bevidst om dit menneskesyn og forstå dine og andres handlinger i pædagogisk praksis. Det lidt længere svar får du i denne bog.
Hver dag rundt omkring i landets institutioner, opholdssteder, skoler, klubber mv. skal pædagoger foretage problemidentifikation, reflektere over og udpege handlemuligheder i løbet af et øjeblik – det, som i bogen beskrives som handletvangens øjeblikkelighed. Målet med denne bog er at vise, hvordan anvendelse af videnskabsteori kan styrke din professionelle dømmekraft og give anledning til at forstå og reflektere over situationer fra praksis på en ny og nuanceret måde, alt efter om du trækker på positivistisk, pragmatisk, socialkonstruktivistisk, hermeneutisk eller fænomenologisk tankegods.
Mens første del af Videnskabsteori og professionel dømmekraft introducerer til videnskabsteori i relation til professionel dømmekraft, er omdrejningspunktet i bogens anden del at vise, hvordan du kan skabe en sammenhængende analysestrategi i din opgaveskrivning. Undervejs vil du støde på praksiseksempler, skematiske figurer, cases og opgaveskitser, der skal hjælpe dig med at finde vej fra videnskabsteori til analysestrategi – hvad enten du skriver opgaver på pædagoguddannelsen eller på pædagogiske efter- og videreuddannelser.
Redaktør: Thomas Bestle
Yderligere information
Serie | OpgaveskrivningVidenskabsteori |
---|---|
Forfatter(e) | Christina Haandbæk Schmidt |
Kategori | Studiebøger |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788759342558 |
ISBN-10 | 8759342552 |
Indbinding | Hæftet |
Udgave | 1 |
Oplag | 1 |
Sidetal | 174 |
Dimensioner | Bredde: 15.2Cm - Højde: 21.1Cm |
Genveje | Opgaveskrivning - BøgerVidenskabsteori - Bøger |
Tags | Videnskabsteori Og Professionel Dømmekraft, Studiebøger, Bog |