Beskrivelse
Mellem teori, empiri og praksis.
Kan man måle dannelse og dannelsesprocesser? Kan man egentlig forske med pædagogikken som afsæt? Og kan man forske normativt i spændingsfeltet mellem teori, praksis og empiri?
Empirisk dannelsesforskning er et nyt begreb i dansk uddannelsesforskning. Begrebet antyder, at dannelse kan belyses gennem empiri, og at begrebet hører hjemme i fællesmængden mellem to ellers modstridende traditioner: den evidensbaserede empiriske pædagogik og den normative teoretiske pædagogik.
Bogen fremskriver dette nye begreb, hvor pædagogisk teori og pædagogisk praksis mødes i empirien. Det kommer til syne i de fortolkninger, vi med teori kan lave om praksis, og i de udfordringer praksis stiller til teorien og empirien.
Empirisk dannelsesforskning henvender sig både til studerende og til forskere, der undersøger den pædagogiske virkelighed, hvori dannelse er central.
Fagredaktør: Alexander von Oettingen
Yderligere information
Forfatter(e) | Lene Tanggaard Pedersen Alexander Von Oettingen Thomas Illum Hansen Leo Komischke-Konnerup Ane Qvortrup Merete Wiberg Thomas R.s. Albrechtsen Hanne Fie Rasmussen |
---|---|
Kategori | Studiebøger |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788741270968 |
ISBN-10 | 8741270968 |
Indbinding | Bog |
Udgave | 1 |
Oplag | 2 |
Sidetal | 266 |
Dimensioner | Bredde: 14.1Cm - Højde: 22Cm |
Tags | Empirisk Dannelsesforskning, Studiebøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |