Beskrivelse
Kontekster, visioner, temaer og processer.
Dannelse er ligesom demokrati et rummeligt begreb, men det er derfor også uskarpt og flydende. Det er betingelserne for de centrale begreber i vores kultur, at de hele tiden står til diskussion og forhandling mellem forskellige interesser. I skolen er dannelsen en kampplads mellem politikere, praktikere og forskere etc. I de senere år har kampen dog ofte været ført mellem økonomer, planlæggere, administratorer og pædagoger, lærere og filosoffer. Diskussionen om, hvad skolens formål må være, har i de diskussioner været underbelyst og erstattet af diskussioner om resultatmål. Samtidig er skolens indhold blevet defineret som smalle, grundlæggende kundskaber uden blik for den verden, eleverne lever i. Dannelses- og undervisningsprocesserne er nedprioriteret i diskussionen til fordel for læring, digitalisering og læringsresultater.
I denne bog fører vi i et bredere perspektiv diskussionerne om dannelse helt op til nutiden ved hjælp af fire perspektiver: Dannelseskontekster, -visioner, - temaer og -processer. Kapitlerne fremstår samlet som et kalejdoskopisk udvalg af dannelsesteorier og -diskussioner ud fra disse fire perspektiver.
Dannelse henvender sig til de mange, der arbejder med eller studerer for at bidrage til fremtidens folkeskole.
Fagredaktør: Lejf Moos
Yderligere information
Forfatter(e) | Jens Erik Kristensen Peter Kemp Lejf Moos Alexander Von Oettingen Steen Nepper Larsen Thomas Aastrup Rømer John Benedicto Krejsler |
---|---|
Kategori | Studiebøger |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788741269900 |
ISBN-10 | 8741269900 |
Indbinding | Bog |
Udgave | 1 |
Oplag | 2 |
Sidetal | 224 |
Dimensioner | Bredde: 14.2Cm - Højde: 22.1Cm |
Tags | Dannelse, Studiebøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |