Finn Jensen
U20 – Spændende veldokumenteret Verdenshistorie.
Bogen om U20 er noget for alle med interesse for verdenshistorie, den maritime udvikling, dramaerne på havet og ikke mindst på den Jyske vestkyst.
Opfindelsen af dieselmotoren, udviklingen hos MAN: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg, var datidens ”raketvidenskab” og åbnede op for hurtig udvikling af ubåden, som et frygteligt våben, der bredte sig, ikke mindst fremtvunget af tyskernes førerposition på Dieselområdet, og så Verdenskrigenes behov for stadig voldsommere teknologi.
Fra de første kystnære ubådstogter, blev næste skridt oceangående fartøjer, med stadig større rækkevidde. Bevæbnet med torpedoer, der hurtigt videre udvikledes, blev u-båden en frygtet trussel mod skibsfarten.
U20´s historie er en gruopvækkende beretning, som med torpederingen af Lusitania sender ca. 1200 mennesker i døden – det vækker USA til handling, der tilslutter sig ”Tripleentanten” (Frankrig, England og Rusland) – hvilket resulterer i at Tyskland/Østrig taber ”Første Verdenskrig”.
U20 er også beretningen om, hvordan man sejlede rundt om de Britiske øer, med blot et ”Skole Atlas” som søkort. Sluttelig humpende hjem Nord om Orkneyøerne, med tekniske problemer: kun en intakt dieselmotor, for til sidst uhjælpeligt at strander ved ”Vrist”: Syd for Thyborøn. U-båden sprænges af besætningen, som forinden er overført til en anden tysk ubåd.
Og strandingen skyldtes ikke en eskapade med fjendtlige fartøjer – men noget så elementært som manglende positionsbestemmelse, en følge af voldsom afdrift, grundet stærk Østgående Skagerrak-strøm, der bringer U20, som er sydgående, på en katastrofal kurs og position ind bag den yderste revle på den Jyske Vestkyst - ved Vrist syd for Thyborøn.
Det bliver U20´s endeligt, med tab af blot et besætningsmedlem!
U20 bliver liggende på strandingsstedet, og ophugges i mange tempi gennem godt hundrede år. En tidlig forespørgsel om bjærgning hos Svitzer besvares med et ”Nej-tak”. På grund af risici vedr. ammunition, syre fra akkumulatorsystemer m.m. – projektet er ”for risikabelt” !
Godt 100 år senere løses opgaven definitivt: Dækskanon, tårnet, periskop og mange andre komponenter bjærges af G N Contractor: Gert Normann Holstebro. Komponenterne restaureres og udstilles på ”SeaWarMuseum” i Thyborøn.
Et besøg er en oplevelse, der også rummer info om ”The Battle of Jutland” og meget mere.
Hvis turen går til SEA WAR Museum, er der også Alexander Newsky Museet, og en strandtur i Vrist - hvor man kan lade fantasien spille. Bovbjerg Fyr og Thorsminde Strandingsmuseum,- så rækker en weekend ikke!
Men oplevelserne giver et uforglemmeligt indblik i, hvad Vesterhavet og kysten rummer af verdenshistorie og dramatik.
//fj
At bogen blev leveret ved døren! inden for godt 24 timer - er også værd at bemærke !