Beskrivelse
Som mediebegivenhed og danskhedskamp.
Det er umuligt at definere, hvad dansk kultur er. Samtidig er det tilsyneladende en opgave, der trænger sig mere og mere på, ikke mindst i medierne. Det blev klart, da Jyllands-Posten i 2005 trykte 12 tegninger af profeten Muhammed, og de danske medier eksploderede i en intens og langstrakt debat om såvel tegningerne som de voldsomme begivenheder, der fulgte i kølvandet på offentliggørelsen.
Tegningekrisen beskriver, hvordan fortolkninger af kriseforløbet i avisartikler, tv-nyheder og dokumentarfilm satte tre forskellige forståelser af det særligt danske i spil:
Danmark blev fremstillet som oplysningens sekulære højborg, og ondet fik sin rod i muslimers udanske sammenblanding af religion og politik. Af andre blev dansk identitet defineret som noget medfødt og i samme åndedrag som væsensforskellig fra islam. Og ikke mindst var der aktører, der mente, at Jyllands-Postens initiativ ignorerede to bærende danske værdier: tolerance og respekt for det anderledes.
Bogen argumenterer for, at de nationale medier er medskabere af danskhedsforestillinger, og at 'muslim' i særlig grad er den identitetskategori, som 'det danske' sættes i forhold til. Tegningekrisen har tydligere end nogen anden nyere begivenhed i danmarkshistorien understreget globaliseringen som et nyt, kulturelt vilkår, der indebærer, at danskheden konstant sættes til debat - og konstant må genfortælles.
Yderligere information
Serie | Sociologiske Studier |
---|---|
Forfatter(e) | Carsten Stage |
Kategori | Bøger |
Genre(r) | Samfund Og Historie |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788779345805 |
ISBN-10 | 8779345808 |
Indbinding | Hæftet |
Udgave | 1 |
Oplag | 1 |
Sidetal | 208 |
Dimensioner | Bredde: 15.6Cm - Højde: 24Cm |
Genveje | Sociologiske Studier - Bøger |
Tags | Muhammed-Tegningerne, Medier, Massemedier, Danskhed, Danskere, National Identitet, Islam, Muslimer, Danmark, 2000-2009, Tegningekrisen, Bøger, Bog |