Januar Udsalg - se alle tilbud
close

Sidste Afgang - Per Kunuk Lyberth-Lynge - Bog

1 anmeldelseIndbinding: Hardbackinfo
159,95 kr
  • local_shippingVaren er på lager
  • scheduleLevering: 1-2 hverdage
  • history100 dages bytte- og returret
Fremragende - 66.460 anmeldelser

Beskrivelse

Myter og sandheder om M/S Hans Hedtofts forlis.

Ishavsskibet M/S Hans Hedtoft forliste 30. januar 1959 på sin jomfrurejse på en position syd for Kap Farvel. Ombord var 95 grønlændere og danskere, der alle mistede livet. Hvordan kunne det ske? Spørgsmålet er aldrig blevet besvaret, og skibet er aldrig fundet.

Men myterne er mange, og de begyndte at opstå allerede i timerne umiddelbart efter, at de første sparsomme meldinger om tragedien tikkede ind på avisredaktionernes fjernskrivere den skæbnesvangre vinternat i 1959. Ombord på skibet var det grønlandske folketingsmedlem, Augo Lynge.

Per Kunuk Lyberth-Lynge er hans barnebarn. Det piner ham, at han ikke kender sin bedstefars og skibets skæbne. Derfor har han gennem seks år minutiøst efterforsket myterne om forliset med bistand fra kyndige søfolk, lokalkendte og et nulevende vidne, som var ombord på en færøsk fisketrawler, der passerede M/S Hans Hedtoft få timer før, det forliste.

Observationerne er opsigtsvækkende og sprænger mange af demyter om forliset, der gennem årene har fået karakter af sandheder.

Yderligere information

Forfatter(e)Per Kunuk Lyberth-Lynge
KategoriBøger
Genre(r)Samfund Og Historie
UdgivelsesdatoEr udgivet
SprogDansk
ISBN-139788797115107
ISBN-10879711510X
Vis mere

Kundernes vurdering

Vores brugere har bedømt Sidste Afgang Bog til 5 ud af 5 stjerner baseret på 1 anmeldelse
Bedøm produktet
Klaus Rosholm
Jeg købte bogen ”Sidste afgang” fordi jeg interesserer mig for Hans Hedtoft forlis og så frem til at læse om nogle nye oplysninger om forliset. Jeg må indrømme at jeg blev meget skuffet. Jeg synes at bogen er fyldt med mange udokumenterede påstande og forkerte udsagn.
Jeg skal kun nævne nogle stykker som er taget efter min hukommelse, bogen er nemlig så dårlig at jeg ikke vil bruge tid på at gennemlæse den en gang til.
Han beskriver skibet som et polarskibe der ikke kunne synke. Alle skibe kan synke det ved da enhver.
Hans Hedtoft var bygget til at kunne have et enkelt rum åbent til søen. Radiotelegrafisten meddelte at skibet kl. 13.45 ramte et isbjerg. og der var vandindtrængning i 2 rum , nemlig maskinrum og hjælpemaskin rum. Senere meddeler han også at skibet er ved at synke men han oplyser intet om slagside. Hvorfor negligerer forfatteren for øvrigt den offentliggjorte radiokorrespondance imellem Hans Hedtoft, den imødegår en del af forfatteren påstande om tid og sted og årsag til forliset. Hvordan kan han påstå at kollisionen skete tidligere end hidtil antaget. Radiotelegrafisten har oplyst tidspunktet, der er både ure og kronometre i skibet. Hans Hedtofts nødsignaler både telefoni og telegrafi blev hørt af landstationer
Fofatteren påstår ligeledes at et ”polarskib" ikke kan skades af et isbjerg som ”Hans Hedtoft” blev. Hvad i al verden bygger han det på, han har ikke engang oplyst hvilken is forstærkning skib havde han har næppe undersøgt det.
Forfatteren henviser til at hans undersøgelse er foretaget efter princippet: ”tabula rasa” altså rengjort tavle, mig forekommer det at forfatteren har visket tavlen ren for fakta om skibet og dets forlis.