Beskrivelse
Hvordan skoler skaber elever.
EN ELEV ER IKKE BLOT EN ELEV. EN ELEV PRODUCERES I SKOLEN
Skolen skaber elever med bestemte kompetencer. Denne bog handler om, hvordan eleven er blevet formet historisk og aktuelt. Kampen om eleven handler om, hvordan magt og vidensformer kæmper om at skabe elever.
Bogen er et studie af, hvordan eleven skabes og formes gennem pædagogik og
psykologi, dvs. hvordan magt og styring anvendes til at skabe eleven. Bogen trækker på Foucaults forståelse af magt, viden og subjektivitet.
For at trække de forskellige subjektiveringsstrategier frem og tydeliggøre dem er analysen forankret i transformationer. Analysen er inddelt i seks transformationer:
ⶠ1822-1850 – Den objektiverede lærling
ⶠ1880-1910 – Den regulerede elev
ⶠ1920-1930 – Den individuelle elev
ⶠ1960-1980 – Det myndiggjorte barn
ⶠ1990-2000 – Myndiggjort til livslang læring
ⶠ2003-2010 – Præstationseleven
Målgruppen er alle med interesse i folkeskolen, dens historie, nutidige dilemmaer og perspektiver. Lærere, skoleledere, forældre, lærerstuderende og underviserne på
professionshøjskolerne samt studerende og undervisere på universiteterne.
Yderligere information
Forfatter(e) | Claus Munch Drejer |
---|---|
Kategori | Studiebøger |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788792914156 |
ISBN-10 | 8792914152 |
Indbinding | Hæftet |
Udgave | 1 |
Oplag | 1 |
Dimensioner | Bredde: 17.5Cm - Højde: 23.2Cm |
Tags | Kampen Om Eleven, Studiebøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |