Beskrivelse
Nye studier.
Den tyske professor i opdragelsesteori og pædagogik Wolfgang Klafki har skrevet en sammenhængende didaktisk teori i moderne dannelsesteoretisk forstand. Bogen udfolder Klafkis grundsynspunkt: At al didaktisk udvikling nødvendigvis må bygge på dannelsesteori. Bogen rummer desuden helt nye didaktiske og metodiske overvejelser om undervisningens gennemførelse i skolehverdagen.
Wolfgang Klafki har i danske pædagogiske kredse fået en lidt usædvanlig status. Han har i levende live med sin teori om den kategoriale dannelse opnået klassikerstatus på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie.
Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indkorporeret centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori.
Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ´i kulden´ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker.
I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs.
Forord af: Bent Nabe-Nielsen
Oversat af: Bjørn Christensen
Illustreret af: Joyce Grosswiler
Yderligere information
Oprindelig titel | Neue Studien Zur Bildungstheorie Und Didaktik |
---|---|
Serie | DidaktikPædagogik Til Tiden |
Forfatter(e) | Wolfgang Klafki |
Kategori | Studiebøger |
Forlag | Klim |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788779559080 |
ISBN-10 | 8779559085 |
Indbinding | Hæftet |
Udgave | 3 |
Oplag | 6 |
Sidetal | 383 |
Dimensioner | Bredde: 15.1Cm - Højde: 22.8Cm |
Genveje | Didaktik - BøgerPædagogik Til Tiden - Bøger |
Tags | Pædagogik, Dannelse, Didaktik, Dannelsesteori Og Didaktik, Studiebøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |