Beskrivelse
En grundbog for undervisere i læsning og stavning.
Underviser man i læsning eller stavning, står man fagligt stærkt, når man har indblik i dansk fonetik, fonologi og bogstavskrift. Såvel dansk som international læseforskning har vist, at lærerens viden om sprog, herunder om skriftsprogets forhold mellem lyd og bogstav, er udslagsgivende for elevers succes med at tilegne sig skriftsproglige færdigheder.
Denne bog er derfor mere end en lærebog i dansk fonetik og fonologi. Den fører også læseren ind i den på flere måder komplekse sammenhæng mellem lyd og bogstav på dansk og viser eksempler på, hvordan man kan forholde sig til og håndtere denne kompleksitet i praksis. Bogen retter også opmærksomheden mod fagbegreber og analysemetoder, som er centrale i læse- og staveundervisning.
Bogens første del giver en bred introduktion til dansk fonetik og fonologi, mens anden del gennem tekst og øvelser indfører læseren i, hvordan alfabetets lydprincip udmønter sig i det danske skriftsprog. Især bogens anden del har et gennemgående anvendelsesperspektiv, således at fagbegreber og analysemetoder sættes op imod analyseformål hentet direkte fra praksis, fx vurdering af læremidler, afdækning af læse- og stavestandpunkt, identifikation af ordblindhed, tilpasning af undervisningsindhold med mere.
Yderligere information
Serie | Skriftsprogligt |
---|---|
Forfatter(e) | Martin Hauerberg Olsen |
Kategori | Studiebøger |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788759331743 |
ISBN-10 | 8759331747 |
Indbinding | Paperback |
Udgave | 1 |
Oplag | 5 |
Sidetal | 152 |
Dimensioner | Bredde: 15.6Cm - Højde: 23Cm |
Genveje | Skriftsprogligt - Bøger |
Tags | Bogstaveligt, Studiebøger, Bog |