Beskrivelse
de Havilland Vampire F.3 1:48
Da den storslåede de Havilland Mosquito først lige trådte ind i Royal Air Force-tjeneste mod slutningen af 1941, blev designere hos virksomheden derefter bedt om at vende opmærksomheden mod at udvikle en ny jetmotor, en som var i stand til at drive en ny generation af højhastighedsjagerfly. Betroet til motordesigneren Frank Halfords geniale sind, var han fast besluttet på, at hans motor ville være mindre kompliceret og af enklere design end den, der blev udviklet af hans rival, Frank Whittle, og han var klar til at teste sin motor i april 1942. Løfte og producere det tilsigtede trykniveau, var den eneste ting at gøre nu, for at se hvordan den klarede sig i luften.
På et tidspunkt, hvor jetmotorteknologien stadig var i sin vorden, og disse tidlige motorer både manglede en smule kraft og var langsomme til at reagere på effektinputkommandoer, var det Havillands beslutning om at producere deres første jetfly som et enkeltmotoret design, en modig en, og havde stor tillid til ydeevnen af deres nye jetmotor. Det lille nye fly blev oprindeligt betegnet de Havilland DH.100 'Spider Crab', med dette kodenavn brugt til at maskere den hemmelige karakter af flyets udvikling. Konstrueret omkring den nye de Havilland Goblin 1 turbojet, havde flyet en relativt kort, ægformet central skrog-nacelle og brugte en unik dobbelt-bom-halekonfiguration til kontrolstabilitet, som gjorde det muligt for motorens fremstød at komme ud direkte fra den centrale skrog. Med et krav om at fjerne presset fra krigstidens luftfartsindustri, skulle dette eksperimentelle fly være konstrueret af både træ og metal, og det er interessant at bemærke, at størstedelen af skroget brugte den samme laminerede krydsfinerkonstruktion, som virksomheden havde perfektioneret under Mosquito-produktionen .
Desværre for de Havilland-teamet, der arbejder på det nye jetfly, viste deres Mosquito sig at være sådan en krigsvinder, at dette eksperimentelle projekt blev anset for at være mindre vigtigt end at producere Mosquito, sandsynligvis med rette for Storbritanniens krigsindsats. For at gnide salt ind i dette flysår, ville flyets første flyvning blive yderligere forsinket af en utrolig grund - den eneste brugbare jetmotor blev beordret til at blive sendt til Amerika for at hjælpe med at fremme deres jetdrevne projekter. Mosquito produktionsprioriten og en række uforudsete forsinkelser dikterede til sidst, at Gloster Meteor's udvikling oversteg dens de Havilland-konkurrents, hvor Meteor tog æren af at være Storbritanniens første jetfly til at komme i drift og det eneste allierede jetfly under Anden Verdenskrig.
Yderligere information
Kategori | Modelhobby Modelfly Modelfly Byggesæt Modelfly Byggesæt Plastik |
---|---|
Brand | Airfix |
Tags | Modelhobby, Modelfly, Modeller, Airfix, Modelhobby, Modelfly |