Beskrivelse
Som den anden af USA's fire store, firemotorers tunge bombefly fra Anden Verdenskrig, begyndte udviklingen af Consolidated B-24 Liberator, efter at Army Air Corps henvendte sig til virksomheden for at bygge B-17 Flying Fortresses. Uimponeret af udsigten foreslog Consolidated, at de kunne designe og producere deres egne bombefly på samme tid, som det ville tage dem at etablere produktionslinjer til B-17'eren, og at den ville være bedre.
Da deres XB-24-prototype lettede for første gang d. 29. december 1939, var det et fly, der så markant anderledes ud end B-17 Flying Fortress. Med sine højtmonterede, tynde vinger, dybe men smalle fuselage og hale med dobbelte halebjælker lignede det mere et maritimt fly.
Efter sin endelige introduktion i USAAF i 1941 blev B-24 Liberator produceret i enorme mængder. Den tjente på alle fronter under Anden Verdenskrig og ydede et vitalt bidrag til den allierede krigsindsats.
Introduktionen af "H"-modellen adresserede flyets sårbarhed over for frontalangreb, noget fjendtlige jagerpiloter havde udnyttet siden B-24'erens introduktion. Denne variant var den første, der blev produceret med et elektrisk drevet Emerson A-15 næsetårn, men havde også omkring 50 andre modifikationer for at gøre Liberatoren til et mere kampdygtigt fly.
Dette var også den første variant, der for alvor udnyttede USA's kapacitet for masseproduktion, og det blev hævdet, at Ford kunne producere Liberator-bombefly hurtigere, end USAAF kunne få dem ind i aktiv tjeneste. Consolidated B-24 Liberator blev det mest producerede firemotorers bombefly i krigsførelsens historie og USA's mest producerede fly under Anden Verdenskrig. Kort sagt, B-24'eren blev fløjet af flere mænd, fragtede flere bomber over længere afstande og ødelagde flere mål end noget anden bombefly i luftfartens historie.
Specifikationer:
Yderligere information
Serie | 2 Verdenskrig |
---|---|
Kategori | Modelhobby Modelfly Modelfly Byggesæt Modelfly Byggesæt Plastik |
Brand | Airfix |
Tags | Airfix, Modelhobby, Modelfly |