Januar Udsalg - se alle tilbud
close

Trin - Ándre Lundquist - Bog

6 anmeldelserIndbinding: Hæftetinfo
179,95 kr
  • local_shippingVaren er på lager
  • scheduleLevering: 1-2 hverdage
  • history100 dages bytte- og returret
Fremragende - 66.434 anmeldelser

Beskrivelse

Trin gennem livet
Billedkunstner André Lundquist udgiver digtsamlingen Trin. Det er stærke digte om sorg, kærlighed og møder mellem mennesker. De skildrer dybe tab, erindringer, naturens kraft, videnskaben og ægteskabet – i et sanseligt og ukunstlet sprog. Samlingen udkommer den 1. marts.

Til daglig arbejder André Lundquist som billedkunstner. Men der er ifølge ham fænomener i verden, som er svært at finde et billedsprog for, hvor skriftsproget på en anden måde har lettere adgang.

I samlingen af prosadigte med titlen Trin undersøger han disse fænomener. Titlen ”Trin” henviser både til de skridt, man tager, og til de tærskler, man må krydse. Konkret og autentisk
I Trin skriver André Lundquist om egne oplevelser, sansninger og erfaringer. Digtet ”Toget” handler om et selvmord, som han og hans kæreste var vidne til. Autenticitet er et centralt element hos ham.

”Jeg skriver om det, andre også ved findes i verden. Der må være en autencitet og et motivforhold når jeg skriver “. Når der i digtet ’Det du siger’ står, at hørelsen er vores første sans og hjertet vores første organ, så er det sådan det forholder sig rent videnskabeligt. Jeg går efter en konkrethed i digtene,” siger André Lundquist.

Ro i bynaturen
André Lundquist finder ro i byens natur. På hans ruter rundt i Københavns gader optræder naturen på forskellig vis. I de frodige kirkegårde, i parkerne ved voldene, i en lille sidegade med små byhaver om de spinkle træer.
Han bor ved søerne hvor han også ofte går tur.

I digtet ”Sortedammen” beskrives et møde med flagermusene og der fremskrives i digtet en sammenhæng mellem flagermusens syn og hans eget. Et postmoderne natur romantik greb.
”Flagermusen ser dig bedre med sin hørelse/ end jeg med mit syn/ De fanger insekter i luften/ spiser dem/ jager igen/ Hvis jeg med min hørelse/ kunne se dig klart som et insekt/ ville jeg fange dig ind/ og holde dig fast under min vinge”

Roen opstår, fordi han stoler på naturens konstante gang: flagermusens tilbagevendende nærvær, årstiderne, og at knopperne på kastanjetræet hvert forår vil springe ud. Der er en forudsigelighed, der står i modsætning til tabets, sorgens og kærlighedens uforudsigelighed. Dette skaber en spænding igennem digtsamlingen.

I ”Sortedammen” og i flere andre digte opstår der via den grafiske opsætning små egne digte der kan læses selvstændigt, men som samtidig er en del af et hele.
Det giver digtene en ekstra dimension, både grafisk og i indhold.

Design & layout : KAPIMA v/ Karin Pihl Madsen


André Lundquist (f. 1972) er billedkunstner og forfatter. Han har udgivet kunstkatalogerne Før efter (2016), Hvid (2006) og Over havet under himlen (1999) samt digtsamlingen Mørkelys (2004).

Yderligere information

SerieDigtsamlinger
Forfatter(e)Ándre Lundquist
KategoriBøger
Genre(r)Skønlitteratur
UdgivelsesdatoEr udgivet
SprogDansk
ISBN-139788798752332
Vis mere

Kundernes vurdering

Vores brugere har bedømt Trin Bog til 5 ud af 5 stjerner baseret på 6 anmeldelser
Bedøm produktet
Årets bog
Når jeg “møder” en bog - TRIN - sublimt skrevet, så køber jeg flere til gaver. Det er ÅRETS bog her i huset 🏡
Jan L
"Trin" er en meget fin digtsamling, og titlen favner på bedste vis digtsamlingens helhed: Trin på livets vej. Forelskelsen, som springer frem, kærligheden, som kommer til, børn, der bliver født, børn, forældre og venner, der dør, parforhold, der skabes, parforhold, der forliser, og parforhold, der genfødes. Især fylder døden og de forliste parforhold og dermed også temaer som tab og sorg, men i digtsamlingens logik bliver de til trin på livets vej - og ikke de sidste trin. De sætter sig som refleksioner og erfaringer, der tages med i livet og ind i nyt liv, nye parforhold og ny kærlighed. Stilistisk spænder digtene vidt. Fra en hverdagssproglig, beskrivende stil over poetiske passager til små finurlige sproglege, hvor der byttes rundt på det indre og ydre, foran og bagved, erindring og fremtid. I forening giver samspillet mellem de forskellige tematikker og stilistiske greb anledning til mange tanker og refleksioner over vores "Trin" på livets vej - og det er absolut anbefalelsesværdigt at kaste sig over dem.
Grethe D
I spændingsfeltet mellem lethed og tyngde foldes digtene i Trin ud. Sproget er klangfuldt og billedsproget sanseligt. Man medlever uvilkårligt følelser, stemninger og hændelser med forfatteren. Fra det dybeste mørke til den fineste lethed. - Måske følte jeg mig lidt mere intenst i live efter at have læst Trin… Tak for det.
peter voss-knude.com
En god ven fortalte mig forleden at jo flere grænser vi sætter, des mere maste bliver vi. Jeg tror vi befinder os i en brydningstid hvor det forandrede skel mellem offentligt og privat påvirker måden vi forholder os til hinanden og til os selv på. Unge mennesker er bevidste over afstanden imellem os, og det, på godt og ondt. De tøver inden de krammer, scanner inden de formoder, tvivler inden de antager og spørger inden de bliver dus. Forsigtigheden gør både de nærværende rum mere farlige, mere betydningsfulde og måske mere sjældne? Jeg læser André Lundquists samling af konkret poesi, digte der anskues som Trin, som erfaringer i denne slags rum.

De er løse i deres konventioner, sparsomme i paletten og billederige. De kan være brutale, som når de smilende handlende i Irmaen ikke ved at spædbarnet på armen, ikke lever. De kan være under hårdt pres, utilfredse og ulykkelige, men på forunderlig vis, er de aldrig vrede. De virker heller ikke ensomme. Trods sorgen der klinger i de fleste af trinene, er tonen beskyttende og venlig. Selv, når digtet hænger og dingler, som var det faldet ud af sin vante plads, hængene nederst i højre hjørne, forsikrer den læseren om sin position - du forstyrer mig; aldrig. Hvilken forståelse af nærvær har skabt denne omsorgsfuldhed overfor sin læser?

Når vi lytter må vi ikke forveksle dit med mit, udtales det i en sætning der skærer sig igennem flere sider. Jeg får lyst til at alle jeg kender skal læse, kende og forstå den sætning. At der i nærværet, er en slags afstand som både gør ondt og som er nødvendig. En opdigtet omsorg, vil ikke vedkende sig den pris og måske her forstår jeg konservatisme i et andet lys som mit yngre jeg, kun havde foragt for.

Det er som at læse et 12-trins program der ikke vil lære mig nye grænser at sætte i en verden der ikke vil mig det bedste, men om kunsten at være afgrænset i en verden af mennesker og ting at elske.

Et tomt digt er dedikeret til ungdommen. Presset, men ikke vredt: For at forstå dig / skal jeg lære / at vende blikket mod mig selv / erkende mit …


Peter Voss-Knude
Billedkunstner og sangskriver
Zelina
Kan virkelig anbefales! 
Jeg tror, at jeg nu har gennemgået hele følelsesregisteret under læsningen af bogen. 
Meget intens samling af ikke kun ord, men også mange følelser.  Smukt værk