Januar Udsalget slutter snart
close

Ohj 38 -Historien Om Et Lokomotiv - Ole-Chr. M. Plum - Bog

1 anmeldelseIndbinding: Hardbackinfo
209,95 kr
  • local_shippingVaren er på lager
  • scheduleLevering: 1-2 hverdage
  • history100 dages bytte- og returret
Fremragende - 66.773 anmeldelser

Beskrivelse

Tag med OHJ 38 på en 100 års togrejse!
Damplokomotivet OHJ 38 blev bygget til Sydfynske Jernbaner under 1. Verdenskrig. Under 2. Verdenskrig blev lokomotivet, der dengang hed SFB 33, beskudt fra luften i 1944.

I 1949 kom lokomotivet til Danske Statsbaner som DSB Df 130, og i 1960 solgtes det til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Da denne bane lukkede i 1968, blev lokomotivet købt af Odsherreds Jernbane og sat i stand som OHJ 38 primært til brug ved snerydning.
OHJ 38 blev brugt til snerydning i flere omgange, og i 1979 blev lokomotivet landskendt for snerydning på Høng-Tølløse Jernbane, hvor OHJ 38 endte med at vælte i snedriverne.

OHJ 38 blev også brugt til udflugtstog, og i 1981 overtog Dansk Jernbane-Klub opgaven med at bevare lokomotivet for eftertiden. OHJ 38 var i drift frem til 1989, hvor lokomotivet blev hensat.

I 2003 indgik Asnæsværket og Dansk Jernbane-Klub aftale om, at OHJ 38 kunne blive revideret på Asnæsværket med folk fra værkets pensionistklub. Efter 14 års arbejde, hvor OHJ 38 har været adskilt til mindste del, er lokomotivet igen køreklart og godkendt til kørsel.

Bogen er en hyldest til '38'-holdet for deres store indsats med at revidere OHJ 38, men også en historie om et lokomotiv, der er en del af levende dansk industri-, trafik- og ikke mindst kulturhistorie.
Tag med OHJ 38 på en 100 års togrejse!

Yderligere information

SerieDansk Jernbane KlubJernbane Bøger
Forfatter(e)Ole-Chr. M. Plum Lars Viinholt-Nielsen Peter Jørgensen
KategoriBøger
Genre(r)Samfund Og Historie
UdgivelsesdatoEr udgivet
SprogDansk
ISBN-139788787050159
Vis mere

Kundernes vurdering

Vores brugere har bedømt Ohj 38 -Historien Om Et Lokomotiv Bog til 5 ud af 5 stjerner baseret på 1 anmeldelse
Bedøm produktet
Anders Winther Bonde
Danmark er et relativt lille jernbaneland, men vi er begunstiget med en forbavsende stor bestand af jernbanehistorieentusiaster, heraf ikke så få velskrivende af slagsen. Tre af disse, hvor nok især Ole-C Munk Plum og Lars Vinholt-Nielsen er velkendte, har skabt denne interessante lille bog om et enkelt lokomotiv. Men sikke et lokomotiv!

Ikke alene et med en interessant historie, men også et usædvanligt smukt lokomotiv med linjer af SFJs egen maskinchef Milling, som desværre forliste med Titanic.

For tekniknørder er det rigt illustrerede afsnit om lokomotivets restaurering en sand guldgrube, og bogen er, som flertallet af de danske jernbanehistoriske, smukt produceret.