Beskrivelse
Introduktion til tekstlæsning.
Hvordan underviser vi i litteratur? Når vi i danskundervisningen introducerer elever i 1. g eller 1. hf til analyse og fortolkning af skønlitterære tekster, står vi ofte i et dilemma mellem styring og selvstændiggørelse: For hvordan gør vi eleverne til engagerede og selvstændigt reflekterede fortolkere, samtidig med at vi gerne vil have dem til at anvende et bestemt analytisk begrebsapparat? Hvordan kan vi lære eleverne at gribe skønlitterær analyse an med en danskfaglig metode og samtidig gøre tekstlæsningen eksistentiel vedkommende?
Nyere forskning i litteraturdidaktik peger på, at elever bliver bedre og mere selvstændige tekstlæsere ved at lade deres egne iagttagelser og oplevelser af teksten danne grundlag for en dybere undersøgelse, der bygger bro til et analytisk begrebsapparat. Med denne bog giver vi et bud på, hvordan en sådan undersøgelsesorienteret tilgang kan didaktiseres i et introduktionsforløb til analyse og fortolkning af noveller og lyrik.
Bogen er bygget op, sådan at hvert kapitel rummer tre dele, der tilsammen er tiltænkt et eller to moduler - afhængig af modullængden:
Yderligere information
Forfatter(e) | Jens Breindahl Louise Debois Frejlev Nielsen |
---|---|
Kategori | Studiebøger |
Forlag | Systime |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788743325307 |
ISBN-10 | 8743325300 |
Indbinding | Hæftet |
Udgave | 1 |
Oplag | 1 |
Sidetal | 160 |
Dimensioner | Bredde: 17Cm - Højde: 24.1Cm |
Tags | Litterære Undersøgelser, Studiebøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |