Beskrivelse
Legepladsens pædagogik handler om børns udeleg, udepædagogiske aktiviteter samt indretning af legepladsen. Bogens formål er at højne den pædagogiske kvalitet på legepladsen med afsæt i børns egen leg, personalets rolle og funktion på legepladsen samt udvikling af bæredygtige lege- og læringsmiljøer.
I bogen præsenteres en række undersøgelser og pædagogiske udviklingsprojekter, som argumenterer for og beskriver, på hvilken måde legepladsen kan fremme og styrke børns leg, udvikling og læring. I fremtidens daginstitutioner skal det være ’in’ at være ude på legepladsen.
Med de nye læreplaner er der fokus på blandt andet børneperspektivet, mere bevægelse, natur og alsidige læringsmiljøer. Undervejs i bogen er disse emner behandlet både teoretisk og praktisk i relation til legepladsen.
Som et gennemgående træk i bogen anviser forfatteren, hvordan en række begreber som nærvær, anerkendelse, inklusion, gyldne øjeblikke, bæredygtighed i børnehøjde, børns ret til krat m.v. kan implementeres på legepladsen.
Bogen henvender sig til pædagogisk personale på daginstitutioner, pædagogiske konsulenter, pædagogstuderende og forældre. Men også til landskabsarkitekter, anlægsgartnere, legepladsinspektører og gårdmænd, som på hver deres måde har indflydelse på udformning og indretning af legepladsen og dermed på legepladsens pædagogik.
Yderligere information
Serie | InklusionPædagogik |
---|---|
Forfatter(e) | Benny Schytte |
Kategori | Studiebøger |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788772162386 |
ISBN-10 | 8772162384 |
Indbinding | Indbundet |
Udgave | 1 |
Oplag | 1 |
Sidetal | 136 |
Dimensioner | Bredde: 20Cm - Højde: 32Cm |
Genveje | Inklusion - BøgerPædagogik - Bøger |
Tags | Legepladsens Pædagogik, Studiebøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |