Beskrivelse
Matematikholdige tekster er en genre, som eleverne skal lære at læse, men der er mange spørgsmål forbundet med, hvad en sådan tekst består af.
Hvordan læses teksterne, og hvor svært er det at læse en tekst bestående af både matematiske symboler og tekst?
Hvornår er teksten autentisk? Er det konteksten, der afgør det, eller er det matematikopgaverne?
Gennem hele bogen sætter vi fokus på de mangfoldige udfordringer, der ligger i at læse de forskellige tekster i matematik ved at inddrage den kognitive viden, der findes på området. Der er afsnit om, hvordan arbejdshukommelsen reagerer, og hvordan læsning af sådanne tekster foregår i hjernen.
I bogen er der således både analyser af tekster og forslag til, hvordan man kan arbejde med de forskellige genrer, der findes indenfor læsning i matematik.
De to forfattere er kognitionsforskere og bruger igennem hele bogen denne viden, hvorfor dette perspektiv er gjort tydeligt - hvordan fungerer fx. arbejdshukommelsen i forbindelse med læsning i og af matematik? Forfatterne trækker desuden på nyere forskningsresultater specielt vedrørende læsning i matematik - men også på forskningsresultater vedrørende læsning generelt.
Yderligere information
Serie | Matematik |
---|---|
Forfatter(e) | Lisser Rye Ejersbo |
Kategori | Studiebøger |
Forlag | Forlaget Matematik |
Udgivelsesdato | Er udgivet |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788792637222 |
ISBN-10 | 8792637221 |
Indbinding | Paperback |
Udgave | 1 |
Oplag | 2 |
Sidetal | 126 |
Dimensioner | Bredde: 19.1Cm - Højde: 25.5Cm |
Genveje | Matematik - Bøger |
Tags | Læsning I Matematik, Studiebøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |