Beskrivelse
Symbol, virkelighed og visuel kultur mellem middelalder og renæssance.
Dante Alighieri (1265-1321) levede i en helt anden tid end den moderne. Han skrev sit hovedværk, Den guddommelige komedie, i middelalderens stil som et stort anlagt digt i et kunstfærdigt versemål og med i alt 100 sange fordelt på tre dele – en til hvert af de tre hinsidige riger: Helvede, Skærsilden og Paradis.
Dante fandt i vid udstrækning inspiration til sin Komedie i værker, der i årene omkring 1300 blev skabt af samtidens progressive kunstnere. Deres frembringelser inden for billedkunsten og arkitekturen var med til at udløse et epokegørende skred fra flade til rum i synsopfattelsen inden for den visuelle kultur. Her øjnede man konturerne af et nyt europæisk kulturmønster, hvor middelalderens symboltænkning begyndte at vige pladsen for en mere rationel forståelse af verden som dennesidig, menneskelig virkelighed.
"Dante, Komedien og kunsten" undersøger den verdensberømte italienske forfatters bidrag til den nye måde at betragte verden på. Kunsthistoriker Lise Bek går tæt på Dantes forhold til den visuelle kunst og viser hans inspiration fra den kunst og kunstteori, der gik forud for hans tid og var ved at blive til omkring ham.
Yderligere information
Serie | Den Guddommelige Komedie |
---|---|
Forfatter(e) | Lise Bek |
Kategori | Bøger |
Genre(r) | Kunst Og Kultur |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Udgivelsesdato | 30/05/2025 |
Sprog | Dansk |
ISBN-13 | 9788772197098 |
ISBN-10 | 8772197098 |
Indbinding | Hardback |
Udgave | 1 |
Oplag | 1 |
Sidetal | 528 |
Dimensioner | Bredde: 0.1Cm - Højde: 0.1Cm |
Genveje | Den Guddommelige Komedie - Bøger |
Tags | Dante, Komedien Og Kunsten, Bøger, Bog |
GPSR | Produktsikkerhed |